Porozumienie z dnia 23.11.2007r. pomiędzy Gminą Miasta Toruń, a Powiatem Toruńskim w sprawie utworzenia wspólnego Centrum Zarządzania Kryzysowego oraz wspólnego Zespołu Zarządznia Kryzysowego
Skład Zespołu Zarządzania Kryzysowego tworzą osoby powołane spośród:
Pracowników Urzędu Miasta Torunia, Starostwa Powiatowego w Toruniu, jednostek organizacyjnych Miasta Torunia i Powiatu Toruńskiego, jednostek organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży powiatowych;
Przedstawicieli społecznych organizacji ratowniczych;
ocena występujących i potencjalnych zagrożeń mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo publiczne i prognozowanie tych zagrożeń;
przygotowywanie propozycji działań i przedstawianie Przewodniczącym Zespołu wniosków dotyczących wykonania, zmiany lub zaniechania działań ujętych w Toruńskim Planie Reagowania Kryzysowego;
przekazywanie do wiadomości publicznej informacji związanych z zagrożeniami;
Codzienną realizacją zadań z zakresu zarządzania kryzysowego zajmuje się:
Toruńskie Centrum Zarządzania Kryzysowego.
Zadania TCZK:
Pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu, gromadzenia i obróbki informacji niezbędnych do funkcjonowania powiatowego systemu zarządzania kryzysowego, w tym:
utrzymania całodobowej gotowości do odbioru i przekazywania informacji o zdarzeniach i zagrożeniach na terenie miasta Torunia i powiatu toruńskiego;
wymiany informacji ze służbami dyżurnymi administracji zespolonej i niezespolonej;
wymiany informacji pomiędzy poszczególnymi stanowiskami dyspozytorów i dyżurnych funkcjonujących w ramach TCZK;
zbierania informacji z rejonu zagrożenia umożliwiających określenie stopnia zagrożenia mieszkańców i ocenę prowadzonej akcji ratowniczej;
opracowywania dokumentów graficznych w zakresie umożliwiającym ocenę zagrożeń;
zestawiania dla potrzeb zespołu zarządzania kryzysowego informacji z baz danych o rejonie zagrożenia i możliwych do użycia siłach i środkach;
niezwłocznego informowania określonych osób funkcyjnych UMT i Starostwa Powiatowego o sytuacjach kryzysowych, a także o zdarzeniach mających negatywny wpływ na funkcjonowanie infrastruktury komunalnej miasta i powiatu toruńskiego;
bieżącego informowania Prezydenta Miasta Torunia, Starosty Toruńskiego i dyżurnego WCZK o aktualnym stanie bezpieczeństwa mieszkańców.
Współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego samorządów oraz ze stanowiskami kierowania administracji zespolonej (służb, inspekcji i straży) i niezespolonej (WKU, Powiatowy Inspektorat Sanitarny, Powiatowa Inspekcja Weterynaryjna, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej) celem wymiany:
informacji dotyczących stanu bezpieczeństwa na obszarze miasta i powiatu toruńskiego;
informacji o działaniach podjętych w celu usunięcia skutków ewentualnych zdarzeń kryzysowych i wielkości zaangażowanych w tym celu sił i środków;
informacji o ewentualnych potrzebach i możliwościach wsparcia akcji ratowniczej w zakresie sił i środków.
Nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności, a także:
analiza informacji z SWiA i SWO w kontekście potencjalnego zaistnienia sytuacji zagrożenia dla mieszkańców miasta Torunia i powiatu toruńskiego;
przygotowywanie i przekazywanie ostrzeżeń, komunikatów i informacji o zagrożeniach, w tym o ekstremalnych warunkach meteorologicznych, a także przygotowywanie syntetycznych informacji o zagrożeniach przeznaczonych dla lokalnych środków masowego informowania.
Współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska (Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej, Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych, Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej), zwłaszcza w zakresie:
wyników monitoringu zjawisk hydrometeorologicznych i lodowych;
krótko- i długoterminowych prognoz pogody;
stanu technicznego urządzeń wodnych, melioracyjnych i wałów przeciwpowodziowych;
przebiegu prac związanych z usuwaniem skutków powodzi.
Współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne.
Dokumentowanie działań podejmowanych przez centrum, w tym także:
ewidencja informacji dotyczących stanu bezpieczeństwa na obszarze miasta i powiatu toruńskiego i ewentualnych działań ratowniczych;
opracowywanie dobowych meldunków o sytuacji w mieście i powiecie, a także tygodniowych i miesięcznych raportów o bieżącej sytuacji i prognozowanych zagrożeniach;
bieżąca aktualizacja bazy danych systemu zarządzania kryzysowego.
Realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa:
powiadamianie osób określonych w instrukcji działania stałego dyżuru o obowiązku stawienia się we wskazanym miejscu celem uruchomienia procesu realizacji zadań wykonywanych w ramach podwyższania gotowości obronnej państwa;
przyjmowanie, ewidencjonowanie i dostarczanie informacji i decyzji podległym jednostkom organizacyjnym.
Zapewnienie sprawnego obiegu informacji w powiatowej sieci łączności radiowej i telefonicznej, w tym utrzymanie całodobowej łączności z Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego w Bydgoszczy.
Wykonywanie decyzji i poleceń współprzewodniczących zespołu zarządzania kryzysowego i kierownika CZK.