Wraz z wiosną rusza kolejny etap budowy powiatowej sieci dróg rowerowych. Po zimowym okresie przygotowań, organizowania przetargów i negocjacji związanych ze wzrostem kosztów udało się dopiąć wszystkie kwestie tak, żeby wykonawcy mogli rozpocząć prace.
Powiatowy projekt „Poprawa bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców oraz wsparcie niskoemisyjnego transportu drogowego poprzez wybudowanie dróg dla rowerów” został zainicjowany kilka lat temu. W ubiegłym roku oddano do użytku odcinek Leszcz–Kończewice. Teraz kolejnych 39 km zaplanowanych w harmonogramie wchodzi w fazę realizacji. Nie obyło się jednak bez problemów.
Kłopotliwy wzrost cen
Od momentu projektowania i kosztorysowania, do chwili, kiedy można już zacząć budować zawsze mija trochę czasu. Tymczasem w ostatnich latach w branży budowlanej nastąpił bardzo poważny wzrost cen. Po otwarciu ofert przetargowych okazało się, że wybudowanie planowanych ścieżek kosztować będzie nie 11, a 25 mln zł. Różnica była olbrzymia.
– Stanęliśmy przed ogromnym problemem. W budżecie powiatu nie było kwoty, którą można by było uzupełnić taki deficyt – przyznaje Starosta Toruński Marek Olszewski i dodaje – Przystąpiliśmy więc do rozmów z pozostałymi udziałowcami: gminami przez które mają przebiegać trasy, Zarządem Województwa i Biurem ZIT. Powiat, jako lider projektu, koordynował negocjacje. – Muszę powiedzieć, że jestem zbudowany postawą kolegów wójtów z gmin Łysomice, Łubianka, Zławieś Wielka, Obrowo i Czernikowo, bo pomimo, że wymagało to bardzo poważnych zmian w ich uchwalonych już budżetach, doszliśmy do porozumienia. Także pan Marszałek podszedł do sprawy ze zrozumieniem i zwiększył swój udział, a Biuro ZIT znalazło sposób na to, by dostosować wkład środków z puli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych – podsumowuje te trudne rozmowy Starosta Olszewski.
Wynegocjowane porozumienie pozwoliło uzbierać potrzebne pieniądze, a co za tym idzie rozstrzygnąć przetarg i podpisać umowy na wykonanie. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w drugiej połowie przyszłego roku będzie można już korzystać z nowych tras:
- z Osieka nad Wisłą przez Sąsieczno, Zimny Zdrój, Czernikowo i Mazowsze z odgałęzieniem do Obrowa (24,3 km),
- z Różankowa przez Piwnice do Lulkowa oraz Kamionki Małe – Turzno,
- z Torunia do Górska z odgałęzieniem do Barbarki.
Inwestycje zostaną zrealizowane przy dofinansowaniu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Bogatsi o doświadczenie
Technologia budowy będzie zależała od terenu. Lasy Państwowe wymagają, żeby ścieżki biegnące przez ich tereny miały nawierzchnię naturalną, choć utwardzoną. Ścieżki poza lasami będą asfaltowe. Mając już własne – dobre i złe – doświadczenia z budowy dróg rowerowych powiatowi specjaliści wiedzą już które technologie sprawdzają się u nas, a które nie; jakie materiały należy stosować, a jakich unikać. Ogłaszając przetargi na budowę nowych tras wiedzieli, na co zwracać uwagę.
Sieć połączy gminy
39 km nowych tras, których budowa ruszy wiosną, uzupełni te istniejące już w powie¬cie. To kolejny etap budowy spójnej sieci bezpiecznych dróg dla rowerzystów łączącej wszystkie gminy powiatu. Można nimi nie tylko dojeżdżać do szkoły, pracy czy po zakupy, ale służą również rekreacji i umożliwiają zwiedzanie miejsc atrakcyjnych turystycznie.
Budowę kolejnych 27 km dróg rowerowych koordynuje Urząd Marszałkowski – są to:
- trasa łącząca Toruń z Wielką Nieszawką i Cierpicami (6,5 km), będąca przedłużeniem miejskiej drogi rowerowej biegnącej wzdłuż ulicy Nieszawskiej,
- trasa z Lubicza Górnego przez Nową Wieś do Złotorii (7,7 km),
- trasa z Nawry przez Chełmżę i Zalesie do Sierakowa (12,8 km), łącząca się z drogami rowerowymi w sąsiedniej gminie Kowalewo Pomorskie.
Inwestycje zostaną zrealizowane przy dofinansowaniu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
O tym, jak dużą wagę samorząd powiatowy przykłada do rozwoju bezpiecznej i ekologicznej komunikacji rowerowej świadczy fakt, że powstają także projekty powiatowo-gminne, realizowane bez dodatkowego wsparcia unijnego. W planach są połączenia: Mazowsze–Dobrzejewice (11,3 km), Turzno–Lubicz Dolny z odgałęzieniem do Brzeźna (łącznie 16 km), Wybczyk–Nawra (10 km), Górsk–Czarnowo (15 km), Górsk–Łubianka (10 km), Pluskowęsy–Zelgno (4,2 km), Browina–Sławkowo (7 km), Brąchnowo–Brąchnówko (2 km), Czernikowo–Osówka (4 km), Ostaszewo–Kowróz (3,2 km). Rowerzyści już teraz zacierają ręce i w oczekiwaniu na kolejne odcinki korzystają z tych już istniejących. Ruch na powiatowych trasach rowerowych – niezależnie od pory roku i pogody – świadczy o tym, że są potrzebne!