Istotą funkcjonowania samorządu terytorialnego i sensem istnienia urzędów jest jak najpełniejsza realizacja potrzeb mieszkańców poprzez profesjonalne świadczenie usług na ich rzecz. Aby iść z duchem czasu i sprostać rosnącym wymaganiom w tym zakresie od marca 2009 roku Starostwo Powiatowe w Toruniu wdrażało System Zarządzania Jakością zgodny z międzynarodową normą: „ PN-EN ISO 9001:2009”. W roku 2018 wdrożono nową normę PN-EN ISO 9001:2015-10.
Skrót ISO powstał od pierwszych liter nazwy ang. International Organization for Standardization – czyli Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej zajmującej się określaniem wymagań i norm dla różnych dziedzin życia społecznego i gospodarczego, w tym także dla administracji państwowej i samorządowej.
Celem wdrożenia tego systemu są przede wszystkim: poprawa funkcjonowania Urzędu tak, by był on przyjazny mieszkańcom powiatu, poprawa jakości świadczonych usług, efektywności pracy oraz doskonalenie warunków organizacyjnych i technicznych Starostwa.
Starosta Toruński powołał pełnomocnika ds. Systemu Zarządzania Jakością (SZJ) w osobie Sekretarza Powiatu, wyznaczył zespół wdrożeniowy i audytorów wewnętrznych oraz zatwierdził „Politykę Jakości”. Wysoką jakość obsługi klientów staramy się zapewnić poprzez szybkie, terminowe i zgodne z prawem, a zarazem staranne i życzliwe załatwianie spraw. Wdrożenie koncepcji e-Urzędu do obsługi klienta drogą elektroniczną, bez konieczności osobistej wizyty w Starostwie oraz przygotowanie kompetentnej i odpowiedzialnej kadry pracowników pozwoli ponieść efektywność pracy.
Starostwo Powiatowe w Toruniu wdrożyło w roku 2010 i utrzymuje do dnia dzisiejszego właściwie System Zarządzania Jakością ISO 9001 zgodny z międzynarodową normą PN-EN ISO 9001:2015-10, na co posiadamy ważny certyfikat Nr 883/2010 wystawiony przez Polską Izbę Handlu Zagranicznego Certyfikacja z Gdyni. Certyfikat został odnowiony w roku 2019 i obecnie posiada ważność do 30 maja 2022 roku.
Normę tę mogą stosować wszystkie organizacje, niezależnie od ich wielkości i rodzaju. Ukierunkowana jest ona na zrozumienie i spełnienie wymagań klienta, a więc określonych potrzeb względem wyrobów danej organizacji, przyjęcie podejścia procesowego, dostarczanie wyników skuteczności procesów oraz ich ciągłe doskonalenie, w oparciu o obiektywne pomiary. Standard ten zaleca objęcie procesów organizacji cyklem PDCA, znanym również jako Cykl Deminga oraz zarzadzanie ryzykiem tak aby zminimalizować zagrożenia w realizacji poszczególnych procesów.
Do głównych wymagań normy ISO 9001 należą: wprowadzenie nadzoru nad dokumentacją i zapisami, zaangażowanie kierownictwa w budowanie systemu zarządzania jakością, usystematyzowanie zarządzania zasobami, ustanowienie procesów realizacji wyrobu, dokonywanie systematycznych pomiarów (zadowolenia klienta, wyrobów, procesów) oraz zarządzanie ryzykiem w Starostwie.
Wszystkie te wymagania są szczegółowo opisane w przedmiotowej normie i uwzględniają osiem zasad jakości:
Certyfikat otrzymaliśmy 26 marca 2010 roku ale pracę nad tym systemem celem jego właściwego utrzymania prowadzimy ciągle, Urząd nasz poddawany jest corocznie audytowi zewnętrznemu celem zebrania dowodów i potwierdzenia, ze system działa właściwie. Auditowany obszar to: „Świadczenie usług administracji samorządowej związanych z realizacją zadań publicznych własnych i zleconych zaspokajających potrzeby społeczności lokalnej oraz zapewniający wszechstronny rozwój powiatu toruńskiego”.
Pełnomocnik SZJ Czesław Makowski