Budowie sieci współpracy wokół potrzeb dziecka, ucznia i rodziny poświęcono konferencję naukową, którą zorganizowano w środę 12 kwietnia 2023 r. w Szkole Muzycznej I stopnia w Chełmży. To kolejny etap realizowanego przez Powiat Toruński projektu innowacyjno-wdrożeniowego w zakresie diagnozy funkcjonalnej polegający na badaniu i opracowaniu modelowych rozwiązań na rzecz świadczonego lokalnie międzysektorowego wsparcia dla dzieci, uczniów i ich rodzin.
Rolę instytucji koordynującej w powiecie toruńskim pełni Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Chełmży. Jej pracownicy są koordynatorami WWR i badań uczniów.
W konferencji wzięło udział ok. 100 osób, które reprezentowały różne instytucje i podmioty z powiatu, w tym: władze samorządowe, placówki oświatowe, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Regionalny Ośrodek Pomocy Społecznej, Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej, służby medyczne, organizacje pozarządowe.
Gośćmi honorowymi konferencji byli: Kujawsko-Pomorski Wicekurator Oświaty Maria Mazurkiewicz, Starosta Toruński Marek Olszewski, Zastępca Burmistrza Chełmży Marek Kuffel oraz starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy Anna Kiestrzyn.
Koordynatorzy projektu w powiecie toruńskim: Naczelnik Wydziału Edukacji i Spraw Społecznych Starostwa Powiatowego Andrzej Pabian (koordynator WM) i Zastępca Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmży (koordynator IK) przedstawili główne założenia współpracy międzysektorowej instytucji powiatowych oraz diagnozę zasobów lokalnych w kierunku wypracowania modelu wsparcia dzieci.
Korzyści płynące z wdrażania nowego modelu WWR w kontekście dostosowania rodzaju i zakresu pomocy do rzeczywistych potrzeb dziecka i rodziny zreferowała Jolanta Gużyńska – koordynator WWR. Dużym zainteresowaniem cieszył się wykład dr hab. Doroty Podgórskiej-Jachnik, profesor Uniwersytetu Łódzkiego, która zainteresowała zgromadzonych dyrektorów, pedagogów i nauczycieli edukacją włączającą w kontekście skoordynowanego modelu wsparcia z wykorzystaniem diagnostyki funkcjonalnej ICF.
Do grona prelegentów zaproszono również Maję Niewiadomską – liderkę Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą w Toruniu.
- Jej wiedza i doświadczenie w realizacji pilotażowego modelu SCWEW oraz rola tej instytucji w wspieraniu nauczycieli współpracujących z dziećmi i uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi okazała się bardzo przydatna, szczególnie pracownikom Zespołu Szkół im. Unii Europejskiej w Chełmży, którzy planują w roku bieżącym aplikować o środki na utworzenie i realizację SCWEW w naszym powiecie. Wiedzę na temat edukacji włączającej w przedszkolu uzupełniły Danuta Menelska i Emilia Głowacka – przyznają organizatorzy.
Koordynator powiatowy WM przekazał wszystkim uczestnikom projekt listu intencyjnego i deklaracji o przystąpieniu do sieci wsparcia.
Konferencja mogła się odbyć w pięknej sali koncertowej Szkoły Muzycznej dzięki zaangażowaniu i pomocy nauczycieli i uczniów Szkoły Muzycznej oraz Zespołu Szkól Ponadpodstawowych w Chełmży na czele z dyrektor Krystyną Soliwodzką i Ewą Politowską, nauczycielką przedmiotów zawodowych gastronomicznych, która wraz z uczniami przygotowała poczęstunek dla naszych gości.
fot. Olek Urbański
drukuj (Budowa sieci współpracy wokół potrzeb dziecka, ucznia i rodziny w powiecie toruńskim)