Wydział Środowiska Starostwa Powiatowego w Toruniu uprzejmie informuje, że ustawą z dnia 15 stycznia 2015 roku o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015r., poz. 122) wprowadzono zmianę dot. ważności decyzji w zakresie zbierania, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, wydanych przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach (tj. przed 23.01.2013r.).
Zgodnie z zapisami ww. ustawy (art. 232) z dniem 23 stycznia 2016 roku, ważność tracą następujące decyzje:
1. Zezwolenie na zbieranie odpadów,
2. Zezwolenie na odzysk lub unieszkodliwianie odpadów,
3. Decyzje wydane na podstawie art. 31 ust. 3 oraz art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach w zakresie zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów.
Decyzje z mocy prawa stracą ważność 23 stycznia 2016 r. nawet wtedy, kiedy termin ich ważności jeszcze nie minął.
Do 23 stycznia 2016 roku, posiadacz odpadów, jest obowiązany uzyskać odpowiednie zezwolenia w zakresie zbierania lub przetwarzania odpadów zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach. Należy jednak pamiętać, że organ wydaje zezwolenie w ciągu miesiąca, a z postępowaniem wyjaśniającym nawet w ciągu dwóch miesięcy.
Posiadacze decyzji administracyjnych wydanych na podstawie „starej’ ustawy o odpadach powinni niezwłocznie złożyć wnioski o wydanie nowych zezwoleń z zakresu gospodarowania odpadami, dzięki czemu zapewnią sobie gwarancję kontynuowania działalności zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Organami właściwymi do wydania zezwolenia mogą być odpowiednio starosta, marszałek województwa lub regionalny dyrektor ochrony środowiska. Podmioty prowadzące działalność związaną z gospodarką odpadami, które nie dostosują się do wymagań ustawy o odpadach i nie uzyskają do dnia 23 stycznia 2016 roku odpowiedniego zezwolenia, będą przez instytucje kontrolne traktowane jako prowadzące działalność niezgodnie z przepisami prawa,- tj. bez wymaganego zezwolenia.
Autor: Joanna Wantowska, Wydział Środowiska