Ministerstwo Edukacji i Nauki od kilku lat współpracuje z różnymi instytucjami i specjalistami nad stworzeniem najlepszego systemu wsparcia dziecka i ucznia z niepełnosprawnością. Każde dziecko i jego rodzina ma mieć zagwarantowaną wielowymiarową i wieloaspektową pomoc, w tym psychologiczno-pedagogiczną.
We wrześniu 2022 r. Powiat Toruński przystąpił, jako jeden z 36 powiatów w Polsce, do współrealizacji ogólnopolskiego projektu naukowo-badawczego "Model wsparcia międzysektorowego na rzecz zintegrowanych działań wobec dzieci, uczniów i rodzin". Projekt jest realizowany na podstawie porozumienia z Uniwersytetem Śląskim w Katowicach przy wsparciu środków Ministra Edukacji i Nauki.
Badania, które na poziomie Powiatu koordynują pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmży posłużą do opracowania modelu wsparcia międzysektorowego. Zgodnie z porozumieniem dotyczącym realizacji projektu, badaniami objętych zostało 417 dzieci w wieku od 6 miesięcy do 6 lat oraz 200 uczniów i młodzieży od 7 do 18 roku życia uczęszczających do szkół, przedszkoli, żłobków i poradni zdrowia na terenie powiatu toruńskiego.
Model wsparcia międzysektorowego ma zostać wypracowany do końca sierpnia przyszłego roku. Aktualnie działają już zespoły badawcze oraz opracowywana jest mapa zasobów w samym powiecie. Wyznaczeni koordynatorzy do badań dzieci i uczniów współpracują w powiecie z nauczycielami, pedagogami, lekarzami, spotykają się z dyrektorami szkół i ośrodków pomocy społecznej. Ten innowacyjny model zakłada zintegrowanie działań różnych instytucji mogących świadczyć pomoc dziecku i rodzinie (sektor edukacji, zdrowia, pomocy społecznej) poprzez stworzenie sieci współpracy w powiecie.
fot. Michał Kardas