Powiat Toruński

  • Menu główne »
  • Urząd Administracja »
  • Bezpieczeństwo »

Toruńskiego Centrum Zarządzania Kryzysowego

  • Codzienną realizacją zadań z zakresu zarządzania kryzysowego zajmuje się:

    Toruńskie Centrum Zarządzania Kryzysowego.

     

    Zadania TCZK:

    1. Pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu, gromadzenia i ob­róbki informacji niezbędnych do funkcjonowania powiatowego systemu zarządzania kryzysowego, w tym:
      • utrzymania całodobowej gotowości do odbioru i przekazywania informacji o zdarzeniach i zagrożeniach na terenie miasta Torunia i powiatu toruńskiego;
      • wymiany informacji ze służbami dyżurnymi administracji zespolonej i niezespolo­nej;
      • wymiany informacji pomiędzy poszczególnymi stanowiskami dyspozytorów i dyżur­nych funkcjonujących w ramach TCZK;
      • zbierania informacji z rejonu zagrożenia umożliwiających określenie stopnia zagrożenia mieszkańców i ocenę prowadzonej akcji ratowniczej;  
      • opracowywania dokumentów graficznych w zakresie umożliwiającym ocenę zagrożeń;
      • zestawiania dla potrzeb zespołu zarządzania kryzysowego informacji z baz danych o rejonie zagrożenia i możliwych do użycia siłach i środkach;
      • niezwłocznego informowania określonych osób funkcyjnych UMT i Starostwa Powiatowego o sytuacjach kryzysowych, a także o zdarzeniach mających negatywny wpływ na funkcjonowanie infrastruktury komunalnej miasta i powiatu toruńskiego;
      • bieżącego informowania Prezydenta Miasta Torunia, Starosty Toruńskiego i dyżur­nego WCZK o aktualnym stanie bezpieczeństwa mieszkańców.
    2. Współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego samorządów oraz ze stanowi­skami kierowania administracji zespolonej (służb, inspekcji i straży) i niezespolonej (WKU, Powiatowy Inspektorat Sanitarny, Powiatowa Inspekcja Weterynaryjna, Re­gionalny Zarząd Gospodarki Wodnej) celem wymiany:
      • informacji dotyczących stanu bezpieczeństwa na obszarze miasta i po­wiatu toruńskiego;
      • informacji o działaniach podjętych w celu usunięcia skutków ewentual­nych zdarzeń kryzysowych i wielkości zaangażowanych w tym celu sił i środków;
      • informacji o ewentualnych potrzebach i możliwościach wsparcia akcji ratowniczej w zakresie sił i środków.
    3. Nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wcze­snego ostrzegania ludności, a także:
      • analiza informacji z SWiA i SWO w kontekście potencjalnego zaistnienia sytuacji za­grożenia dla mieszkańców miasta Torunia i powiatu toruńskiego;
      • przygotowywanie i przekazywanie ostrzeżeń, komunikatów i informacji o zagroże­niach, w tym o ekstremalnych warunkach meteorologicznych, a także przygoto­wywanie syntetycznych informacji o zagrożeniach przeznaczonych dla lokalnych środków masowego informowania.
    4. Współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska (Regionalnym Zarzą­dem Gospodarki Wodnej, Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych, Instytutem Me­teorologii i Gospodarki Wodnej), zwłaszcza w zakresie:
      • wyników monitoringu zjawisk hydrometeorologicznych i lodowych;
      • krótko- i długoterminowych prognoz pogody;
      • stanu technicznego urządzeń wodnych, melioracyjnych i wałów przeciwpowodzio­wych;
      • przebiegu prac związanych z usuwaniem skutków powodzi.
    5. Współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i huma­nitarne.
    6. Dokumentowanie działań podejmowanych przez centrum, w tym także:
      • ewidencja informacji dotyczących stanu bezpieczeństwa na obszarze miasta i po­wiatu toruńskiego i ewentualnych działań ratowniczych;
      • opracowywanie dobowych meldunków o sytuacji w mieście i powiecie, a także tygo­dniowych i miesięcznych raportów o bieżącej sytuacji i prognozowanych za­grożeniach;
      • bieżąca aktualizacja bazy danych systemu zarządzania kryzysowego.
    7. Realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej pań­stwa:
      • powiadamianie osób określonych w instrukcji działania stałego dyżuru o obo­wiązku stawienia się we wskazanym miejscu celem uruchomienia procesu realizacji zadań wykonywanych w ramach podwyższania gotowości obronnej państwa;
      • przyjmowanie, ewidencjonowanie i dostarczanie informacji i decyzji podległym jed­nostkom organizacyjnym.
    8. Zapewnienie sprawnego obiegu informacji w powiatowej sieci łączności radiowej i telefonicznej, w tym utrzymanie całodobowej łączności z Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego w Bydgoszczy.
    9. Wykonywanie decyzji i poleceń współprzewodniczących zespołu zarządzania kryzysowego i kierownika CZK. 
fotokod
Stronę wygenerowano: 2025-05-09 09:47:32
Przejdź do strony źródłowej »
Strona wygenerowana z systemu netadmin